W myśl rozporządzenia MEN uczniowie i rodzice mogą liczyć na pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie placówki szkolnej. Psycholog w swojej codziennej pracy skupia się na rozpoznaniu indywidualnych wymogów rozwojowych i edukacyjnych każdego ucznia. Decyduje o klasyfikacji psychofizycznych możliwości, które wynikają z niepełnosprawności, społecznego niedostosowania, trudności w uczeniu się, problemy z komunikacją językową, bądź szczególnych uzdolnień.
Trafna diagnoza wymaga szczegółowego rozpoznania, zapoznania się z sytuacją rodzinną, z możliwościami psychofizycznym, uzdolnieniami i kierunkiem zainteresowań. Taki wywiad, przeprowadzony w kooperacji z nauczycielami, pozwala na podjęcie odpowiednich działań w celu stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju dla każdego dziecka.
Zadania szkolnego psychologa:
- badania diagnostyczne względem uczniów – określanie indywidualnych
potrzeb
- wskazywanie drogi rozwoju indywidualnych uzdolnień i talentów
- rozmowy terapeutyczne, interwencyjne
- prowadzenie indywidualnej terapii
- minimalizowanie skutków rozwojowych zaburzeń
- pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
Psycholog w swoich działaniach kieruje się dobrem dziecka, te działania wymagają właściwego zaangażowania. Rozwój i trudności okresu dojrzewania wymagają przede wszystkim kooperacji od całego otoczenia dziecka. Szkolny psycholog jest w stanie zasygnalizować problem, udzielić doraźnej pomocy oraz zalecić indywidualną terapię u specjalisty.
Pomoc w opracowaniu materiału:
Psycholog Beata Załucka-Gosk
http://www.pomocwlabiryncie.pl